Analyseren van order to cash-proces Wij lichten alle geldstromen binnen uw bedrijf door!
We helpen om uw bedrijf maximaal financieel voordeel te laten behalen. Omdat we alle processen rond uw geldstromen analyseren en met optimalisatievoorstellen komen om deze efficiënter en doelgerichter voor uw bedrijf te laten werken. Kortere doorlooptijden, procesdigitalisering, teamontwikkeling, hogere productiviteit, lagere kosten. Het kunnen allemaal resultaten zijn van een hoogwaardig creditmanagement-beleid, dat zich door procesoptimalisatie zowel in voor- als tegenspoed uitbetaalt.
Stap 1: We maken kennis met u
Tijdens onze eerste kennismaking lichten we graag op persoonlijke wijze toe hoe u met professioneel creditmanagement uw debiteurensaldo verlaagt, cashflow optimaliseert, liquiditeitspositie verhoogt en concurrentievoordeel vergroot. Verbeteringen die beginnen met bewustwording. Wij helpen u om de financiële consequenties van een haperend order to cash-proces duidelijk te maken. Want wist u dat ter compensatie van een afschrijving van 100.000,- euro op de debiteurenportefeuille een extra omzet van 2.000.000,- euro moet worden gegenereerd? En dat tien dagen later betalen bij een MKB-bedrijf de werkkapitaalbehoefte gemakkelijk met 500.000,- euro kan vergroten? Met alle extra rentekosten en liquiditeitskrapte van dien?
Stap 2: We voeren een interne analyse bij uw bedrijf uit
Om incassokosten te voorkomen, dienen van opdracht tot betaling alle creditmanagementprocessen volledig op elkaar afgestemd te zijn. In deze fase helpen wij u om alle processen in kaart te brengen met een interne audit. Houdt sales zich bezig met klantacceptatie, verwerkt en factureert uw administratieve afdeling tijdig alle orders, spelen uw debiteurenbeheerders in op onbetaalde facturen? Belangrijke stuurindicatoren bij vragen als deze zijn: de gemiddelde betalingstermijn, de gemiddelde overschrijdingstermijn, het concentratierisico, de jaarlijkse afschrijving op debiteuren en hoe deze zich verhouden tot uw branche. We zoomen met name in op uw financiële topproces: een klant die uw dienst of product bestelt en uw medewerkers die de order verwerken, uitleveren, factureren en controleren op betaling. Hoe snel vindt deze klantorder zijn weg door uw organisatie? Zelfs de kleinste fout kan uw klantorder-proces immers al inefficiënt maken: teveel artikelen op de factuur, een niet verrekende korting of het ontbreken van een ordernummer. Daar gaat de winst… Wij analyseren alle stappen voor u en stellen knelpunten vast.
Stap 3: We bespreken onze adviezen met u
We verbeteren creditmanagementprocessen niet voor onze klant, maar mét onze klant. Daarom geven we u inzicht in uw huidige creditmanagement-aanpak en plaatsen we de scores van uw bedrijf op afschrijving en overschrijding van betalingstermijnen in een financiële context. Met deze scores in de hand dragen we op basis van onze interne analyse structurele verbeteringen voor om uw geldstromen te optimaliseren. Vragen die u zichzelf daarbij kunt stellen zijn: voegen al uw processen daadwerkelijk iets toe? Of worden ze in stand gehouden omdat ‘we dit altijd al zo gedaan hebben?’ Wij focussen ons op uw bedrijfsdoelstellingen en gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Daarom nemen we uiteraard de toekomst in beschouwing. Omdat debiteurenrisico per sector wisselt en door de stand van de economie beïnvloed wordt. Maar ook, omdat commerciële ambities en risicoprofielen veranderen.
Stap 4: We stellen een daadkrachtige creditpolicy voor u op
We bieden daadkrachtig maatwerk, dat begint bij een helder beleid. Daarom stellen we een creditpolicy voor u op met duidelijke kaders, zodat zowel uw medewerkers als zakelijke relaties weten waar ze aan toe zijn. Deze creditpolicy vormt de hoeksteen van uw creditmanagement. Hierin staat onder andere:
- Algemene voorwaarden, waaronder betalingscondities
- Uitgangspunten voor risicomanagement
- Acceptatiecriteria voor nieuwe klanten
- Richtlijnen voor leverancierskrediet (maximale betalingstermijn)
- Regels rond kredietverzekering
- Beleid voor kredietlimieten per debiteur
- Uitgangspunten voor credit control en incasso
- Functie van debiteurenadministratie
Aan welke partijen levert u krediet? En op basis van welke condities? In welke sectoren wilt u groeien? Geeft u prioriteit aan omzetgroei? Of wilt u de marge per relatie verhogen? Voor vragen als deze kunt u altijd teruggrijpen naar uw creditpolicy. Bij die duidelijkheid is uw bedrijfsvoering gebaat. Of uw bedrijf nou groeit of in zware tijden onder druk staat.
Stap 5: We zorgen voor een strakke implementatie op uw werkvloer
We begeleiden de implementatie van de voorgestelde verbetertrajecten. Afhankelijk van de adviezen trainen we uw personeel, bieden we tijdelijke ondersteuning op afdelingen of nemen we een of meerdere processen van u over. Denk daarbij vooral aan dagelijkse operationele activiteiten zoals debiteurenbeheer en incassotrajecten. Ook aan de begeleiding van uw management besteden we veel aandacht, om mismatch in uw eigen organisatie te voorkomen. Want als uw finance-afdeling 10% minder krediet wil leveren en uw sales-afdeling tegelijkertijd 15% meer omzet nastreeft, lopen uw debiteurenbeheergelden volledig uit de pas. Door oog voor zaken als deze, weet u zich verzekerd van een uitstekende uitvoering én resultaat.
Stap 6: We blijven uw order to cash-proces monitoren
Omdat veranderd creditmanagement gewoontes binnen uw bedrijf doorbreekt, evalueren we de creditpolicy periodiek. En passen we deze aan als het risicoprofiel, de omgeving of een wijziging van (commerciële) koers daar om vragen. Ook blijven we u informeren over ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving.
"Dankzij de creditmanagement-analyse worstelen we niet meer met betaaltermijn-overschrijdingen"
Meer weten? Neem contact op met Martin
Binnen KCF is Martin Kombrink uw eerste aanspreekpunt. Hij staat voor u klaar als u meer wilt weten over het analyseren van uw order to cash-proces en brengt u graag in contact met onze specialisten.
Service-overeenkomst Een APK voor uw creditmanagement
Sterk creditmanagementbeleid is cruciaal. Daarom nemen we u met een service-overeenkomst bij de hand in het beschermen en maximaliseren van werkkapitaal. Door een helpdesk te zijn en waar nodig onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren aan bestaand beleid. Onze overeenkomst bestaat uit:
- Een jaarlijks adviesgesprek
- Toegang tot ons seminar
- Telefonisch advies bij debiteurenbeheer
- Behandeling van 5 incassodossiers
Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!
Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.
Lees onze blogsLopen al uw geldstromen gestroomlijnd of laat u winst wegstromen?
Lees meerContact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?
Bezoek: |
Zwartewaterallee 44-48 8031 DX Zwolle Plan uw route » |
---|---|
Bel: | +31 (0)38 - 385 18 60 |
Mail: | info@kcf.nl |
Volg: |
Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws
Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.