

U wilt cash genereren en dus bent u op zoek naar geld. U heeft alleen geen idee waar in uw bedrijf het verstopt zit… Herkent u dit probleem? Dan is het hoog tijd om het verbeteren van uw werkkapitaal hoog op uw agenda te zetten!
Wat daarvoor nodig is? Beter inzicht in uw voorraden, een goed georganiseerd inkoopbeleid, betere betaalafspraken met leveranciers en een strikte uitvoering van uw debiteurenbeleid. Oftewel een goed functionerend creditmanagementbeleid. Want uw stevige bedrijfsomzet is nog geen garantie voor cash op de bank. Nee, voor een gezonde bedrijfsvoering is werkkapitaal een veel belangrijkere graadmeter. Dat werkkapitaal is in drie deelgebieden op te delen:
1. Het verkorten van de betaaltermijn van uw debiteuren.
2. Het optimaliseren van uw voorraad.
3. Het niet te vroeg betalen van uw crediteuren.
Om het te verbeteren kunt u op al deze deelgebieden efficiënter en doelgerichter te werk gaan, dan nu het geval is.
Een verbeter top-9.
Waarom? Het is belangrijk om te weten hoeveel tijd uw bedrijf nodig heeft om diensten en aangekochte of geproduceerde goederen om te zetten in cash. Maak hiervoor een matrix. Zo maakt u de periode inzichtelijk die zit tussen de inzet van uren, aankoop van grondstoffen en de betaling van facturen door een klant.
Waarom? Omdat de betaling van uw debiteuren dan al snel een halve maand langer op zich laat wachten dan gewenst… De opvolging van openstaande facturen wordt daardoor ineens een aandachtsgebied. Ons advies? Factureer zo snel mogelijk nadat een order is geplaatst en wees voorzichtig met verzamelfacturen.
Waarom? Iemand van uw administratieve afdeling moet aan het werk, omdat het geld van een verkoopcontract dat uw salesmanager heeft afgesloten niet binnenkomt. Zorg dat de betaaltermijnen een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt van uw financiële en commerciële medewerkers.
Waarom? Ze zijn een goede graadmeter voor pijnpunten in de processen die uw werkkapitaal raken. Zoek uit waarin de vertraging zit die facturen oplopen. Worden ze niet op tijd verstuurd? Of niet op tijd betaald. En waar zitten de verborgen kosten?
Waarom? Omdat u niet wilt dat uw bedrijf voor bank speelt. Werk daarom een doeltreffend en efficiënt debiteurenbeheer uit. Met ondersteuning van software die u helpt om facturen tijdig te versturen, te administreren en na te bellen.
Waarom? Zo voorkomt u dat de ingekochte voorraad over datum of uit de mode raakt. Verbeter daarvoor het voorraadbeheer door de afstemming tussen de afdelingen inkoop en verkoop te optimaliseren. Al is het daarbij wel van belang om onderscheid te maken tussen omloopsnelheid of marge.
Waarom? Op deze manier kunt u bepalen wanneer u geld moet reserveren voor piektijden in de uitgaven. Een overzichtelijke liquiditeitsprognose – een terugkerend punt op elke managementvergadering – is daarbij onontbeerlijk.
Waarom? Zodat uw betaalcyclus niet oploopt tot zes weken! Dat kan maar zo, als uw administratieve afdeling ingekocht goederen direct betaald, terwijl deze pas twee weken later geleverd worden en wellicht pas vier weken na levering betaald worden. Een voorbeeld van een oplossing is in zo’n geval om klanten de helft van het factuurbedrag alvast vooruit te betalen.
Waarom? Omdat u het risico loopt op debiteuren. Stel daarom limieten contractueel vast, analyseer de klantenportefeuille frequent en volg overschrijdingen van limieten altijd kordaat op.
KCF is gespecialiseerd in werkkapitaal-optimalisatie. Nieuwsgierig naar onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.
Lees onze blogsBezoek: |
Zwartewaterallee 44-48 8031 DX Zwolle Plan uw route » |
---|---|
Bel: | +31 (0)38 - 385 18 60 |
Mail: | info@kcf.nl |
Volg: |
Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.