

Wist u dat veruit het grootste deel van de faillissementen in Nederland ondermaats debiteurenbeheer als oorzaak heeft? U wilt uiteraard niet tot die groep behoren. Daarom geven we u negen tips om uw debiteurenbeheer naar een hoger niveau te tillen.
Wist u dat veruit het grootste deel van de faillissementen in Nederland ondermaats debiteurenbeheer als oorzaak heeft? U wilt uiteraard niet tot die groep behoren. Daarom geven we u negen tips om uw debiteurenbeheer naar een hoger niveau te tillen.
Hoe is de verspreiding van uw debiteurenrisico? Is er een grote klant welke zorgt voor een groot deel van uw liquiditeit? Of heeft u dit evenredig verdeelt over meerdere klanten? Dit inzicht is essentieel voor het stroomlijnen van uw debiteurenbeheer. Zeker als u op factuurbasis werkt.
Een goed begin voorkomt leed op het eind. Hou dat in gedachten als u nieuwe klanten wilt toelaten tot uw kring. Toets of uw prospect kredietwaardig is en voorkom dat de mooie praatjes loze beloften blijken.
In veel gevallen ontstaan debiteuren als u zelf met uw facturatie in gebreke blijft. Ga dus goed na hoe uitgaande facturen intern behandeld worden. Ontvangen uw klanten uw facturen tijdig, duidelijk en volledig?
Als u met grote regelmaat hoge bedragen factureert, dan is een investering in ondersteunende facturatiesoftware zeker de moeite waard. Dit helpt u om uw facturen en aanmaningen tijdig, duidelijk en volledig naar uw klant te sturen.
Een goede relatie en frequent contact met de juiste persoon helpt bij het sneller incasseren van openstaande facturen. Het beïnvloedt de gunfactor, zorgt ervoor dat u vroeg op de hoogte bent van betalingsproblemen en dat u sneller kunt reageren bij het oplossen van problemen.
Debiteurenbeheer wordt bij veel bedrijven uitgevoerd door mensen die deze taak niet als hoofdverantwoordelijkheid hebben. Ze doen het er even bij. Als dit ook bij uw bedrijf het geval is, weet u al snel wat er speelt bij uw klant.
Debiteurenbeheer hoofdtaak maken is een. De uitvoering in handen leggen van capabele mensen twee. U heeft medewerkers nodig met de juiste competenties en sectorkennis om in complexe situaties problemen op te lossen en te voorkomen.
Om te zorgen dat uw facturen op tijd betaald worden, is het raadzaam om voor het verstrijken van de betalingstermijn al te controleren of de facturen goedgekeurd en gepland zijn voor betaling. Bij eventuele problemen kunt u dan vroegtijdig een oplossing zoeken.
Als uw bedrijf klachten professioneel behandelt, voelt uw klant zich serieus genomen. Dit lost niet alleen betalingsproblemen sneller op, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.
Als uw werkt aan deze negen stappen zal het bedrag dat bij uw debiteur nog openstaat sneller op uw rekening staan. Dit zorgt ervoor dat u over meer liquide middelen beschikt. Daarmee kunt u uw rekeningen weer makkelijker betalen. Dat verdrijft niet alleen faillissementsgevaar. Het geeft ook nog eens ruimte om de ambities die u met uw onderneming heeft te financieren.
KCF helpt u graag om een consistent debiteurenbeleid voor u op te stellen en waar nodig voor u uit te voeren.Nieuwsgierig naar onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Ga naar debiteurenbeleid-uitvoering.
Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.
Lees onze blogsBezoek: |
Zwartewaterallee 44-48 8031 DX Zwolle Plan uw route » |
---|---|
Bel: | +31 (0)38 - 385 18 60 |
Mail: | info@kcf.nl |
Volg: |
Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.