Debiteurenbeleid-uitvoering Vier tips om financiële risico’s te beperken in onzekere tijden

Oktober is gestart. Dat betekent dat de overheid is gestopt met zijn coronasteun aan bedrijven. De gevolgen kunnen groot zijn, zoals bedrijven die failliet gaan als gevolg van de coronapandemie. Veel ondernemingen konden namelijk enkel met staatssteun hun hoofd boven water houden. Daarom adviseren wij u met klem: wees alert!


Oktober, november en december worden cruciale maanden voor ondernemend Nederland. En zeker niet alleen voor ‘ongezonde’ bedrijven. Heeft uw bedrijf nog veel omzet uitstaan bij één of meerdere debiteuren (in nood)? Voorkom dan tijdig dat u omzet misloopt en misschien zelf niet meer in staat bent uw diensten of producten te leveren of rekeningen te betalen. Wees niet bang om uw debiteuren daarop te wijzen, ook als het bevriende ondernemers zijn. Voorkom dat uw bedrijf, klanten én leveranciers onderdeel worden van een niet te stuiten domino-effect, waarbij de ene na de andere onderneming het loodje legt.

Hoe u dat doet? Zo beperkt u de financiële risico's in onzekere tijden:

  1. Maak inzichtelijk met wie u zakendoet en welk risico dit met zich meebrengt;
  2. Realiseer u: we doen dit samen! Blijf in gesprek met uw klanten en wees scherp op ‘rode vlag’-alarmsituaties. Ken uw klant, weet wat er speelt en reageer hier tijdig op.
  3. Maak budget vrij met automatisering. Denk daarbij aan creditmanagementsoftware (zoals Debiweb);
  4. Neem uw verantwoordelijkheid en beperk risico’s. Denk daarbij aan draagvlak voor creditmanagement binnen uw organisatie. Ook een gedegen beleid dat risicobeperking ondersteunt is van cruciaal belang.

Kernactiviteiten binnen uw creditmanagementbeleid

Kortom: vertrouw niet alléén op de mooie woorden van uw klanten. Solvabiliteitscontroles, klantacceptatie en fraudedetectie moeten in deze onzekere tijden tot de kernactiviteiten binnen uw creditmanagementbeleid behoren. Beschouw de uitvoering ervan niet als een last. Zie het als een kans om problemen vroegtijdig bij klanten te signaleren en verdere schade door faillissement te voorkomen. Aandacht voor deze onderwerpen dragen bij aan een fundamentele bijdrage bij het bereiken van financiële stabiliteit en rust in onzekere tijden!

Vraag het onze specialis - KCF Credit Management

Meer weten? Neem contact op met Martin

We gaan veilig en zorgvuldig met uw gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
Een ogenblik geduld…

Blogs Handvatten voor uw dagelijkse praktijk!

Als het om het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal gaat, delen we graag onze kennis. Met tips, tricks, updates en nieuws geven we u handvatten voor uw dagelijkse creditmanagement-praktijk.

Lees onze blogs

Contact Mogen we u ook meer kennis, tijd en geld bezorgen?

Bezoek: Zwartewaterallee 44-48
8031 DX Zwolle
Plan uw route »
Bel: +31 (0)38 - 385 18 60
Mail: info@kcf.nl
Volg:
>

Nieuwsbrief Ontvang tips, tricks, updates en nieuws

Laat u elk kwartaal informeren over het beschermen en maximaliseren van uw werkkapitaal.

arrow-down arrow-left arrow-right dienst-werkkapitaal-optimalisatie dienst-klantacceptatie dienst-order-to-cash-procesanalyse dienst-service-overeenkomst dienst-debiteurenbeleid-uitvoering dienst-incasso facebook kernwaardes linkedin twitter